منتدى ثانوية الحسن الأول الإعدادية

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

سوزان اللامبارك

سوزان اللامبارك Empty سوزان اللامبارك

مُساهمة  hicham sâidi الخميس 22 يناير 2009 - 15:18

حين طلعت وكالات الأنباء بالخبر من مصر وهو يقول:

" سوزان مبارك تطالب إسرائيل بوقف إطلاق النار لاتاحة الفرصة لوصول المساعدات الى غزة.." تساءل العرب:

" هل فعلا تتصور سوزان أن اولمرت سينفذ نداءها وهو الذي بهدل زوجها مبارك وأذله في عيون العالم العربي؟

لكن حسب مصادر مطلعة من داخل القصر الجمهوري وسط القاهرة، فقد جاء هذا البلاغ السوزاني بعد ليلة صاخبة ونقاش حاد دار بين الزوجين الكبيرين سنا ومقاما...حيث أن رئيس مصر حسني مبارك عندما عجز عن إقناع أولمرت بأهمية مبادرته والتي صاغاها معا ودعاه الى ضرورة وقف اطلاق النار...غضب مبارك مزيان واخذ يغوت في وسط القصر:

ـ حرام عليكم يا اخواني اليهود بهدلتوني قدام اللي يسوا وللي ما يسواش...أنا صرت زي ما بيقولو في المغرب دمدومة قدام العرب.

فلما سمعته زوجته سوزان مبارك قالت له:

ـ دمدومة إيه؟ العيب مش فيك يا سبعي...انت سيد الرجالة، بس انت غلطان في العنوان...اللي بيحكم في اسرائيل مش أولمرت...دي اللفعة بتاعت ليفني...

فأخذ يقكر قليلا ممعنا في كلامها، ثم قال:

ـ إزاي فاتتني دي؟ و الله ده انا راجل مسخرة...إزاي ما خادتش بالي من أنو اللي بيحكم في الشرق الأوسط ستات...كونداليزا رايس وحبيبتها الى بتحبها ليفني...سوزان، حضّري لي الشنطة..أنا هاروح لها لتل أبيب حالا.

ـ لأ يا خويا شنطة إيه...هو أنت هتعمل عليا الشويات بتوعك...انت فاكرني الشعب المصري ولا إيه؟ ازاي تروح لواحدة ست مش متجوزة؟

ـ ومين قال إن دي ست ...؟ أسكتي يا شيخة..ليفني ده أجدع من أيها راجل في الشرق الأوسط.

ـ لأ يا خويا أحنا ستات ونفهم بعض...ها تفاهم معاها أنا.

ـ وانت صدقتي إنك امرأة بتفهمي في السياسة؟ خليك بعيدة...

ـ وما فهمش في السياسة ليه؟ والمبادرات الكثيرة اللي عملتها وفرح بيها الشعب المصري...هتسميها إيه؟

ـ مبادرات...وانت فاكراني طرطور في الحزب الوطني علشان اصدقك..روحي ياشيخة اتنيلي على عينك.

ـ بص، لو ما تدخلتش و ما شاركتش في الفيلم اللي بتصوروه على هامش مجزرة غزة..والنبي لانشر كتاب أعدد فيها فضايحك...وابتديه من كذبة الضربة الجوية سنة 73 ... مش في ايام الحرب كنت معايا قاعدين عند اهلي؟

ـ خلاص خلاص أصدري بيان وخلصينا بأه..

ـ ما اعرفش أكون جملة مفيدة زي ما انت عارف..

ـ خلاص هكلملك الواد بتاع عمرو موسى..

وفي الصباح طلع البلاغ الذي أضحك أطفال تل أبيب قبل كبارها.
hicham sâidi
hicham sâidi
عضو نشط
عضو نشط

ذكر